Thursday, June 29, 2017

Makyaj Çıkarma/Yüz Temizleme 101

Güzel cildin en önemli nedeni/gereksinimi ya da cilt bakımının en önemli adımı ne?
Tabii ki temizleme. Etkin bir temizleme.
"Makyaj yapma, fondoten kullanma cildin bozulur" tarzı cümleler hep sinirlendirir beni.
 Bir; fondötenler artık eskisi gibi değil, kaliteli bir marka kullanırsanız cildinizi bozmak şöyle dursun cildinize bakım yapar (evet konumuz şimdi bu değil biliyorum)
İki ; İsterseniz kapatıcı bir fondötenin üstüne bir de pudra sürün, etkin bir şekilde temizlediğiniz takdirde cildinize zarar vermez makyaj. 

Evet ne demiştik?  Yüz yıkama aşaması cilt bakımının en önemli adımı. En iyi bakım ürününe sahip olsanız bile cildiniz yeterince temiz değilse cilt bakım ürünlerinin aktif bileşenlerinin emilimi mümkün olmayacaktır, dolayısıyla üründen bir verim alamazsınız.
Ve yine cildiniz düzgün temizlenmediği takdirde gözenekleriniz tıkanır bunun da sonucu tabii ki siyah noktalar ve akne.
Temizleme işleminin amacı
sadece makyajı ve kalıntıları çıkarmak -ki makyaj yapmıyorsanız bile yüzü etkin bir biçimde yıkamak şart-, ölü deriyi ve kiri atmak değil, aynı zamanda cildinizin tahriş olmaması, zarar görmemesi için cildi optimum Ph seviyesine getirmek (Bu cilt-Ph ilişkisinin önemi de bir başka yazının konusu).

Neyse, gelelelim yöntemlere:
  • Çift Ürünle Temizleme Yöntemi (Double Cleansing Method)
En yaygın yöntem sanırım.  Adından da anlaşılacağı gibi iki aşama, iki ürünle temizleme. Önce krem, yağ ya da micellar su tarzı bir ürünle temizlendikten sonra yüz yıkama jeli/köpüğü ile tekrar yıkamak.

Sadece micellar sularla (ki herkes hayran kalmıştı çıktıklarında,şişe şişe depolanırdı, ben hiç ama hiç sevmedim) ya da sadece temizleme mendilleriyle makyaj çıkarıp uyuyan insanlara hayret ediyorum. Tek adım kesinlikle yeterli değil ki. Hele hele güneş kremi kullanıyorsanız muhakkak yağ bazlı bir ürün kullanmak, ardından bir jelle temizlik şart. 
Benim de tercih ettiğim yöntem bu. Önce temizleme yağı veya çift fazlı bir makyaj çıkarıcıyla temizledikten sonra yüz yıkama jeliyle tekrar yıkıyorum. Göz makyajı kalıntısı kaldıysa en son tekrar Bifacil tarzı bir ürünle sadece gözlerimin üstünden geçiyorum.
Kuruluk, hassaslık durumlarınız varsa ya da içeriğe aşırı dikkat eden biriyseniz kullandığınız ürünün sodyum lauril sülfat (SLS), sodyum lauret sülfat (SLES) ve alkol denat içermediğinden emin olun. Bu bileşenler uzun vadede cildi tahriş eder ve kurutur.
Makyaj Temizleme Yağları




  • Yağ İle Temizleme (Oil Cleansing Method)
Bu son zamanlarda takip ettiğim forumlarda ve bloglarda çok sık rastladığım bir yöntem. Sadece yağ ile temizlemek (yağ yağı çözer mantığıyla).
Doğal cilt bakım ürünleri kullanmak isteyenler ve bazı akneli cilde sahip insanların favori yöntemi.
Ben nedense mantığıma pek yatıramasam da, özellikle akne problemi yaşayan kişiler müthiş yorumlar yapıyorlar. Bu linkte yapılan yorumları ve yöntemin arkasındaki mantığı okuyabilirsiniz. 
Kısaca anlatmak gerekirse;
1- Avuca damlatılan  8 ila 10 damla bitkisel yağ ( zeytinyağı, üzüm çekirdeği yağı, jojoba, avokado, kayısı çekirdeği yağı vb ) damlatın ve yüzünüzü nazikçe 2 dakika kadar ovun.
2- Yumuşak, havlu benzeri bir bezi dayanabileceğiniz sıcaklıkta suya batırın, yüzünüze koyun ve soğuyana kadar bekletin ( bir nevi yüzü buhara tutma yöntemi). Buharla gözenekler açılacak ve bir sonraki adımda tekrar uygulayacağınız yağ bu gözeneklerin içindeki kiri ve yağı çekerek ciltten uzaklaştıracak (yağ yağı çeker mantığı).
3- Buhardan sonra yine seçtiğiniz yağ ile bir kez daha uzun süre masaj yapın. (1 ve 2. adımları en az 2 kere olmak üzere birkaç kere tekrar edilmesi gerektiği not edilmiş)
4- Yine sıcak bez ile buhar banyosu yaptırın cilde , bez soğuduğunda yüzde kalan yağı o bezle nazikçe temizleyin. Yağ tamamen temizlenene kadar bezi ılık su ile durulayıp yüzü silin ve işlemi bitirin.
Kişisel fikrimi soracak olursanız, bu yöntem uzun vadede aşırı kurumaya sebebiyet verebilir.
  • 4-2-4 Metodu
Bu metottan bahseden Koreli bloggerlara denk gelmişsinizdir mutlaka. İsmi 4-2-4 ama aslında 3 aşamalı bir yöntem.
İlk adım bir temizleme yağıyla cilde 4 dakika masaj yapmak.
Sonra yüz yıkama jeli ile 2 dakika boyunca yıkamak.
Son adım olarak ise jeli ılık su ile duruladıktan sonra soğuk su-ılık su-soğuk su-ılık su  sırası ile cilde 4 dakika boyunca şok etkisi vermek. Bu sayede ciltte kan dolaşımı hızlanıyor.
Aslında iki aşamalı yöntemin biraz daha geliştirilmişi. 
İçinizde  lavabo başında 10 dakikayı sırf yıkamaya ayırabilecek sabrı olan var mı? Gerçi 2. yöntem de vakit alacak bir yöntem.
  • Eksfoliye Metodu (Exfoliation Method)
Yüzünüzü yıkarken aynı zamanda peeling yapan/soyan ürünler kullanmak.
Bu AHA/BHA , ya da mikro tanecikler içeren bir yıkama jeli  ya da Clarisonic/ Foreo tarzı fırçalar kullanılarak yapılan yöntem.
AHA/BHA ürünleri ben de arada kullanıyorum ama her gün bu şekilde kullanmanın  tahrişe neden olacağını düşünüyorum. Clarisonic tarzı fırçalara da ilk çıktıkları günden bu yana aynı sebepten dolayı rağbet etmedim. Kişisel fikrim bu fırçaların uzun vadede cilt bariyerine zarar veriyor, cildi inceltiyor olması.
Bu tarz bir ürün yerine ben haftada birkaç defa konjak süngeri kullanıyorum.  İlk metodun yüz yıkama jeli aşamasında jeli konjağın üzerine döküp cildimi onunla temizliyorum. Eskiden Ebay'den alırdım süngeri ama artık ülkemizde de yaygın. Gratis, Sephora, Boyner'de uygun bir fiyata bulabilirsiniz. 
Konjac Sponge

Bir de "Sabah da jel ile yıkamaya gerek var mı?" konusu var tabii. Ben genelde sabahları sadece suyla yıkarım.Bazen de CosRx Low Ph Gel Cleanser  kullanıyorum.


Diğer kullandığım/sevdiğim/almak istediğim ve güzel yorumlarını okuduğum ürünler, yani tavsiyelerim ise  :

Mac Cleanse Off Oil 
Shiseido Perfect Cleansing Oil 
The Body Shop Papatya Özlü Temizleme Yağı 
Cerave Foaming Cleanser
SebaMed Fragrance Free Gentle Hydrating Cleanser 
Clinique Take The Day Off Temizleme Balmı
Clinique Take The Day Off Temizleme  Sütü
CosRx Low pH Good Morning Gel Cleanser (CosRx Kore markası.Aslında Kore markalarından eklemek istediğim daha fazla ürün var ama listeyi abartmamak adına öncelikli olarak ulaşılabilir markaları ekledim)
Yukarıda eskiden Instagram hesabıma yüklediğim bazı ürün fotoğrafları var. Okudukça yeni şeyler öğrendiğim, öğrendikçe de kullandığım ürünleri değiştirdiğim için bazı fotoğraflardaki ürünleri içerikleri ve Ph seviyeleri dolayısıyla artık kullanmıyorum. Bu yukarıda tavsiye ettiğim ürünlerin tamamına yakını Türkiye'de ve Türk web satış sitelerinde bulunabilen ürünler. Reklam yapmak istemediğim için satıldıkları sitelere değil de ana sitelerine link verdim ama dediğim gibi hepsi bulunabilir.
Umarım az da olsa faydası olmuştur yazının. Evet zaman gerektiren, masraf yaptıran birşey cilt bakımı ama 50 yaşınıza gelip aynaya baktığınızda kendinize teşekkür etmek istiyorsanız lütfen üşenmeyin :)