Wednesday, June 22, 2011

Güneş Koruyucular : Fiziksel vs. Kimyasal Koruma -Temel Bilgiler

Güneş koruması cilt bakımı alanının en sorunlu kısımlarından biri bence.Bir de doğrudan sağlığımızı etkilediği için insan ister istemez araştırarak kullanmak istiyor.
Önümüzde birçok çeşit var,bir o kadar da doğru bilinen yanlışlar var .Yüksek SPF daha iyidir,pahalı markaların koruması her zaman daha iyidir gibi. Ama karar vermek keşke bu kadar kolay olsaydı.Cilt yaşlanması ve deri kanserinin bir numaralı sebebi olan güneşin zararlı UV ışınlarına karşı bilinçli birer güneş koruyucu ürün seçicisi olmamız lazım. O yüzden şimdi ilk hedefimiz fiziksel ve kimyasal koruyucular arasındaki farkı anlamanın yanında sizin cilt tipinize en uygun güneş nemlendiricisini bulmak.
Hazır mısınız? Kemerleri bağlayın!

Güneş koruyucu aslında genel bir terim. Türkçe'ye çevrilince aynı anlama geliyorlar ama İngilizce'de sunscreen ve sunblock olarak ayrılıyor güneş ürünleri.Üzgünüm ama burda bu İngilizce terimleri kullanmak zorundayım o yüzden.Aradaki farka gelince ;
Sunblock  cildimize gelen güneş ışınlarını yansıtarak cilde nüfuz etmesini engelliyor ve genellikle mineral bileşenlerle yapıyor bu etkiyi.Çinko oksit ya da titanyum oksit gibi. Hem UVA hem UVB koruması sağlıyor.Yüzümüzü bembeyaz yapan da zaten bu mineraller.Yani yüzünüz bembeyaz olduğunda her ne kadar kötü bir görüntü oluşsa da içiniz rahat etsin. Korunuyorsunuz demek. İşte bu mineralleri içeren sunblocklar (üzgünüm bu kelimeler için ) fiziksel koruyucu olan güneş kremleri.
Sunscreen ise kimyasal koruyucular içerir. Bazı güneş ışınlarını geçirirken,UVA ve UVB gibi zararlı olanlarını daha cilde ulaşamadan absorbe eder. İçinde "oxybenzone, octyl salicylate, or octyl methoxycinnamate,avobenzone" gibi maddeler olan ürünler sunscreen,yani kimyasal koruyuculardır.Bu kimyasal koruyucuların etkisi kısa zamanda geçer,dolayısıyla sık sık tekrar uygulamak lazımdır.

Kimyasal koruyucular daha kozmetik oldukları için daha iyi bir koruma sunuyor gibi görünebilirler,SPF leri daha yüksektir ama fotostabilitesi düşüktür.Bazen düzgün etki sağlayabilmesi içindiğer kimyasal filtreler ile stabilize edilmelidirBu maddelerden  en etkilisi "avobenzone".Fiziksel korumalarda ise çinko ve titanyum oksitten başka bir maddeye gerek duyulmaz.Bir de kimyasal koruyucular daha çabuk emilir,daha görünmezdir ama fiziksel olanlar beyaz bir tabaka bırakır.


Şu an piyasadaki ürünlerin çoğu kimyasal ve fiziksel filtreleri karıştırmış durumda. Mesela benim kullandığım ürünleri kimyasal ya da fiziksel sınıfına sokmak zor.(her ne kadar Avene yüzde yüz fiziksel gibi görünse de ) Şimdi toparlamak gerekirse,elinizde bir güneş ürünü var.Tam etki istiyorsanız aramanız gereken maddeler şunlar:
Octinoxate (UVB filtresi), Mexoryl XL and SX (Yüksek UVA koruması için gerekli ama FDA onayı yok,hatırlatmam lazım bunu) ,Titanium Dioxide (yüksek UVB,düşük UVA koruması) ,Zinc Dioxide (yüksek UVA,düşük UVB koruması ) , Octinxate 5% (kimyasal UVB filtresi ) , Avobenzone .
Bu maddelerin karıştırılmış ya da stabilize edilmiş hallerinin olduğu ürünler güzel ürünlerdir :)
Mesela yenilerde öğrendim ki La Roche Posay 'ın Anthelios serisi çok başarılıymış.Kremlerimi biraz azaltırsam alacağım güneş ürünü o seriden olacak.
Cildiniz kuruysa : glycerin,hyaluronic acid,dimethicone içeren koruyuculara,
Yağlıysa : Özellikle "noncomodogenic" yazanlara,
Hassassa : Aktif bileşenleri titanium dioxide ve zinc oxide olan ürünlere bakmalısınız. 


Biliyorum çok uzun ve karmaşık oldu ama FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi )'in yeni yayınladığı güneş koruması genelgesini yazmadan duramam :) Buradaki haberdeki genelgeye göre artık;



  • Sadece SPF 15 ve yukarısı ürünlerin güneş yanığı ve cilt kanserinden koruma özelliğini belirtmesine izin verilecek.
  • Eğer ürün eşit miktarda ve en az 15 SPF olmak üzere UVA ve UVB koruması sağlamıyorsa  üzerine "yaşlanma belirtileri ve kanser riskini önlediği kanıtlanmamıştır" yazacak.
  • Hiçbir ürünün su geçirmez/waterproof olduğunu iddia etmesine izin verilmeyecektir. (tamam suya ve terlemeye gerçekten dayanıklı ürünler var ama gerçekten de hiçbiri su geçirmez değil.Sürekli yenilemek lazım)
Buraya kadar sabırla okuduysanız derin bir oh çekebilirim.Uzun ve sıkıcı olduğunun farkındayım ama bildiklerimi ve okuduklarımı sizinle paylaşmak zorundaydım!
Umarım birilerine faydası dokunur.
sihirlitorba said...

yazının hiç sıkıcı olmadığından, gayet bilgilendirici olduğundan ve benim bu yazıyı sonuna kadar okuduğumdan emin olabilirsin :) ben güneş koruyucuların bu şekilde sınıflandırıldığını bilmiyordum.çok yararlı oldu.şahsım adına bu tür postların artmasıın bekliyorum...ellerine sağlık,sevgiler...

filan nisa said...
This comment has been removed by the author.
Sumeyye said...

İkinize de faydalı olduysa ne mutlu bana :)

@Nisa bun bu aralar hep Biotherm kullandım ve ten rengim koyulaştı. (hiç kırmızılaşmadan,ki genelde istakoz olurum ) Avene kullandığımda ise bembeyaz kalıyordum. Yani aslında iki tip koruyucu da işe yarıyor ama tamamen beklentilerle ilgili bir durum. Beyazlık istiyorsan kesinlikle avene al,çinko oksitin en yüksek olduğu ve genelde en beğenilen markalardan o. Eğer alternatif istiyorsan yazıya bir link ekledim ordan bakabilirsin :) Titanyum ve Çinko oksitli markaların hepsi listelenmiş.

isabel said...

kesinlikle hiç de sıkıcı değildi. eline sağlık. bu konuda bilgilenmek çok önemli gerçekten..
teşekkürler :)

sihirlitorba said...

Nilla birşey sorucam cnm...gratis ya da watsons larda bildiğin bir makyaj sabitleyci var mı?daha doğrusu kenarda bir sürü kalemim var ve gözümde durmadıkları için önce kalemlerin ucuna böyle bir sabitleyici uygulayıp sonra kalemi sürmek istiyorum :)ya da bu konuda bildiğin başka bir ürün ya da yöntem varsa...şimdi düşünüyorum da yoksa daha önce bu konuda sana sormuş muydum?sorduysam lütfen dikkate alma :) sevgiler...

Sumeyye said...

Var,Yeşil çay özlü serisinin yüz misti falan var ama işe yaramıyor onlar.
Benim izlediğim yöntem bir kaç tane :
1-MAC point pot'u incecik alt kirpik dibine sürüyorum kalemi onun üstüne sürüyorum.
2-kalemi sürüp üstüne mutlaka pudra geçiyorum,akmıyor.
3-Mac jel eyelinerları kirpik altında ve göz içinde de kullanıyorum,kesinlikle akmıyor.
4- Yine MAC Powerpoint kalemler çooook kalıcı.

sihirlitorba said...

teşekkürler cnm,çok sağol.şimdilik bana en uyygun olan kalemin üzerine pudra geçmek ;)

Serra said...

Balayından döndükten sonra yüzümde güneş lekesi çıkmıştı. Artık güneş ışınlarının açısından mıdır, adanın tropik olmasından mıdır bilemiyorum ama o gün bugündür evden çıkarken muhakkak SPF 50 kullanıyorum. İlk BABE'nin ürününü kullanıyordum, şuan bebeklerin kullandığı Mustela'yı kullanıyorum. Sanırım pek farketmiyordur? Çünkü ikisinde de o beyaz tabaka oluşuyor (malesef). Güneş lekesi derdi ne kötü birşeymiş, başıma gelmeden hiçbir fikrim yoktu. :(
Postun da çok faydalı, ileriki günlerde geri dönüp araştırabileceğim bir yazı olması süper! ;)

filan nisa said...
This comment has been removed by the author.
filan nisa said...
This comment has been removed by the author.
Sumeyye said...

evet koruduğunu fazlasıyla hissettiriyor :) işe yaradığına sevindim!

Anonymous said...

Yanlış anlamayın yazınızı okuyacak vaktim olmadı. Sayfanıza şöyle bir bakarken tesettürlü bir bayanın sayfasında neden çıplak kadın resimleri olduğunu anlamakta cidden zorluk çektim. Bu konuda aydınlatırsanız sevinirim.Selamlar..

Sumeyye said...

siz gibi ezikler gelip sorsun diye.Gerçi yazıyı okumadan resimlere bakmanızdan yaşınız anlaşılıyor ama..